tubby,
Vi behöver inte kunna garantera att det inte händer igen - det är ju min poäng. Vi behöver bara göra det jävligt obekvämt att agera på ett oaccetabelt sätt. Gör vi det har vi enligt min mening uppfyllt vårt ansvar, att etablera en väldigt tydlig norm av vad som är acceptabelt och inte. Dom som ändå väljer att bryta den normen kan inte vi som publik ta ansvar för, det får myndigheter eller liknande göra. Problemet just nu är ju att vi inte är tillräckligt tydliga på ståplats med vilken norm som gäller. Visst att det har varit tydliga avståndstaganden på läktaren ibland, men det ska vara ALLTID. Om vi klarar av att alltid få ett tydligt avståndstagande så har vi en tydlig norm, och det är det som är vårt ansvar.
Sen spelar det ingen roll om killen som gör det har uppbackning av några polare i närheten, så länge folk runtomkring eller på läktaren i övrigt markerar att det inte accepteras så visar vi vad som gäller på vår läktare. Det är trots allt VÅR läktare, och vi måste också ta ansvar för den och visa vad som är accepterat. Tills vi klarar av att göra det vidhåller jag att förbundet gärna får notera oss för 0-3 varenda match.
Sen kan det råda delade meningar om bengaler till exempel, men en grundläggande norm om att det inte är okej att kasta in saker står alla som betyder något bakom, däribland supras.